Röke Innebandyklubb
Hässleholm
Röke IBK Företagscup

Grundläggande Regler för Innebandy

Det finns vissa viktiga och grundläggande regler när det gäller Innebandy. Här får du veta de flesta av dem.

Klädsel och Utrustning

* Spelare får inte bära föremål som han/hon eller någon annan kan skada sig på.
* Lagens kläder ska skilja sig från varandra. Om domaren anser att kläderna är för likställda så måste bortalaget använda västar.
* Klubbans blad kan vara hookat om max 3 cm. Motståndarna har rätt att begära mätning av klubban, och felaktig hook innebär 1 minuters utvisning. Men om spelarens hook är korrekt så får motståndaren 1 minuters utvisning.

Spelet
* 1x12 minuter i gruppspel, kvartsfinal, semifinal samt final.

* Matcherna spelas på små mål med tre utespelare (ingen målvakt och max 8 spelare/lag).

Det är tillåtet att:

* Klubban får höjas till midjehöjd.
* Att med foten på golvet föra, sparka eller styra bollen mot sin egen klubba.
* Ha ett av knäna i golvet
* Att spela mot sarg.

* Att med ett tillslag passa bollen till medspelare.

Det är otillåtet att:

* Att föra med sig bollen eller att stoppa den med hand, huvud eller arm. Det kan leda till Utvisning, frislag och Straff.
* Ha klubben över knähöjd vid skott, det kan leda till Straff eller Frislag.
* Att föra/placera klubban mellan benen på motståndaren, det leder till Frislag.
* Att hoppa upp från golvet, det leder till Frislag.
* Att backa in i en motståndare, leder till Frislag.
* Att täcka passning/skott med båda knän i golvet, detta kan ofta leda till straff, frislag + Utvisning.
* Att avsiktligt trycka, slå på eller lyfta motståndarens klubba, detta leder till Frislag.
* Att hålla fast motståndare eller tackla, detta kan leda till Frislag + Utvisning.
* Sparka eller sätta krokben för motståndare, det leder till Frislag eller Utvisning.
* Att med avsikt fördröja spelet. Detta kan leda till Frislag + Utvisning.
* Att ha för många spelare på planen, detta kan leda till Frislag eller Utvisning.
* Att kasta klubban - Straff + Utvisning
* Att spela med trasig klubba - Straff/Frislag + Utvisning.
* Att angripa motståndaren Straff/Frislag + Utvisning
* Att med avsikt rubba målburen - Straff/Frislag
* Att med avsikt slå med klubban i vägg eller sarg - Frislag + Utvisning
* Att med någon kroppsdel vistas (eller hoppa) över motståndarens målgård - Frislag

* Att om försvarare är inom målområde när bollen är i situationen innebär det straff till anfallande lag efter matchen slut.

* Att om anfallande lag är i målområde innebär frislag till försvarande lag.