HERRJUNIOR 18

Matchstart:sön 01 september, 16:30
Plats:Osby
Samling:15:30, Osby
Aktivitetsinfo: Träningsmatch mot Osbys Utvecklingslag.
Klassiskt möte slutade med seger
2019-09-22 08:55
Efter ett antal veckors träning med vårt HJ18 var det i söndags dags för matchpremiär. Vi skulle möta Osbys herrar Utveckling, ett lag bestående av både juniorer och seniorer.
Till skillnad från oss hade Osby knappt haft några träningar innan match, men å andra sidan kan bristen av försäsong i vissa fall kvittas med rutin.

Med 16 utespelare, 2 målvakter och 4 ledare var det en imponerande syn när grabbarna kom ur omklädningsrummet. Det märks att spelarna fått en annan seriositet den här säsongen när de fått både nya röster och en tydligare spelidé. Frågan var bara hur teorin skulle omvandlas i verkligheten.

Den absoluta inledningen av matchen var väl så där då vi fick frislag mot oss för felaktig tekning. De tre femmornas första byten var absolut inte dåliga, men bollen satt väl inte som klistrad vid bladen.

Ganska snabbt såg man att killarna var på det klara med vem som skulle göra vad. Framförallt litade de på och ställde upp för varandra.

Redan 4.22 fick vi spela boxplay till följd av en otillåten trängning av Axel Nilsson. En prövning vi klarade bra och som vi kom ur med stärkt självförtroende.
6 minuter senare var det vår tur att spela PP, även om det från läktaren såg ut som att det stundade 4 mot 4.
Victor Hjärner tackade för fortsatt förtroende genom att sätta igång spelet snabbt med en passning ut till höger där Viggo Hansen utan några tvivel smällde in matchens första mål. Viggo stod för en rakt igenom suverän match med bra tempo och kloka ingripande, så det var extra kul att just han fick ta plats i målprotokollet.
14.30 fick vi en ny chans i PP, men denna gång fick vi inte ihop det riktigt. Första perioden slutade 0-1 och även om där var mycket att slipa på så kan killarna vara mycket nöjda över insatsen.
I andra perioden spelade grabbarna än mer disciplinerat och kom till många avslut. Riktigt kul att se.
9.54 åkte vi på en ny utvisning. Denna gång var det Jerrie Nordström som åkte för slag. I samband med utvisningen passade båda lagen på att byta målvakt. Vilgot Örn, som stått för en väldigt bra insats lämnade plats för Olle Wiberg. En inte helt lätt situation att slängas direkt in i ett boxplay, men å andra sidan heller inget att förlora.
Återigen gjorde vi en bra box, men ett lite dåligt tajmat byte på backen längst från avbytarbänk öppnade upp för Osby som nyttjade situationen och slog in kvitteringen. Ett mål som coacherna nog är beredda att ta på sig. Vi fortsatte dock att spela väldigt bra och skapade fler lägen än motståndarna. Röke-bekantingen Daniel Walther storspelade i Osbymålet samtidigt som vi inte hade fått med oss våra lasersikten. 14.00 fick vi dock äntligen utdelning efter att kedjan med Axel, Jerrie och Elias Olsson satte upp en grymt bra forecheck. Jerrie hittade fram till Axel som slog in 1-2 med en backhandknack.
Två minuter senare tilldelades vi ett nytt PP, som halvminuten senare blev spel 5 mot 3. Här borde vi ha satt minst en boll, men storspel av osbymålvakten och otur/oskärpa i avsluten gjorde att målen uteblev. Återigen fick vi gå till pausvila med uddamålsledning.

I tredje perioden snäppte vi upp ännu ett snäpp samtidigt som orken började tryta hos en del Osbyspelare. Något som inte hände hos oss, trots att det var första gången som många av killarna spelade 20-minutersperioder.
2.06 kom Simon Johansson loss i slottet och skulle precis skjuta när han blev upphakad. Straff till oss. Straffläggaren Victor Hjärner fick bollen förbi målvakten, men dessvärre i stolpen.
Våra lägen avlöste varandra, men några mål blev det inte. Istället var det Osby som 10.55 slog in en kvittering. Osby hade fram tills dess oftast sökt avslut högt upp framför vårt mål, men nu kom ett långskott som ställde både försvar och Olle.
Trots detta tappade grabbarna aldrig humöret utan fortsatte bara att ösa på. Oavsett vilken femma som var inne så kändes det som en målfarlig förstafemma.
Med bara sex sekunder kvar av matchen fick vi ett frislag vid mittplan. Hårdskjutande HP stegade upp mot bollen och avlossade ett skott. Axel styrde in sitt andra och vårt tredje mål för dagen och säkrade därmed segern.

Tränarna satte upp tre mål innan match och killarna infriade de allihop. Vi mötte ett lag som förmodligen inte spelar som de HJ18-lag vi kommer möta. Men det råder inga tvivel om att Osby har många duktiga spelare så vi ska vara stolta över insatsen. Framförallt blev jag glad över att se hur moget de spelade och vilken moral de visade. Kan de fortsätta på det här viset är resultaten ovidkommande. Då är de vinnare oavsett.

Grattis Kent, Daniel och Roger till en seger i debuten och tack killar för uppvisningen.