Röke Innebandyklubb

Plats:Tyrs Hovs Sportcentra
Serie:Pantamera Herrjunior 18   Tabell >>
Samling:12:30
Inga poäng, men godkänd insats
2019-10-13 18:13
Ivar Kwant belönades med det nyinstiftade priset för ”Matchens Lirare”
Vissa lag har vi stött på var och varannan säsong, men för flertalet i laget var det första gången vi skulle få möta Palmstaden från Trelleborg.

Vi kom till spel med tre femmor och två målvakter och glädjande nog inledde vi matchen bäst.
5.33 fick vi chans att spela powerplay sedan Ivar Kwant blivit fasthållen. Efter en dryg minuts numerärt överläge slog Ivar in ledningsmålet från höga slottet, framspelad av Alex Bodén.
Vi fortsatte att kämpa på framåt, men fick sällan till några riktigt hotfulla avslut. Istället kunde gästerna kvittera när klockan visade 8.16.
Trots ytterligare två PP i första perioden lyckades vi inte återta ledningen innan paus.

I andra perioden fick gästerna ihop sitt spel samtidigt som vi började ta lite felaktiga beslut. Efter bara 1.28 fick Palmstaden ett frislag i anfallszon. De förvaltade läget på bästa sätt; skott direkt på petning, och ledningen var deras. Halvminuten efter målet drabbades vi av vår första utvisning för dagen. En bra box såg till att gästerna inte fick utöka sin ledning, men när de fick en ny chans 9.39 kunde vi inte längre stå emot. De rullade helt enkelt bort oss och sköt, när klockan stod på 11.18, in 1-3 bakom en chanslös Olle Wiberg i målet. Knappa minuten senare utökade de ytterligare och det kändes som att orken på flera av oss hade börjat tryta. En som dock hade kvar energi och vilja var målskytten Ivar. I en, från hela femman, väl genomförd kontring blev Ivar sist på bollen. Ett direktskott i sorkhöjd resulterade i reducering. Assisten kom för andra gången i matchen från Alex Bodén
Innan paus gav vi Palmstaden ett nytt numerärt överläge, men ställningen 2-4 höll sig perioden ut.

Tredje perioden blev en märklig historia med tempo, målchanser och utvisningar. Dock inga mål på nåt håll.
Vi skapar några ganska bra lägen - en fräck frislagsvariant, lite projektiler från backplats och någon kontring bl.a. Men närmre är en ramträff kom vi aldrig. Palmstaden å sin sida var långt ifrån ofarliga, men vi höll ihop försvaret bra samtidigt som Olle Wiberg gör en riktigt stabil tredjeperiod i målet. Matchen slutar 2-4 .

Matchen hade väldigt mycket utvisningar, 10 minuter för oss och 8 för gästerna. Jag tycker dock inte att det var en ful match. Våra utvisningar kom enbart efter att vi kommit in fel i situationerna, till skillnad från förra veckan då vi hade ett par situationer där vi åker för att vi tappar humöret. Det är även glädjande att på fem tvåminutersutvisningar släpper vi bara in ett mål. Däremot är det inte så bra att vi drar på oss alla de här tvåorna. Vi bör även slipa något på vårt PP. Ett mål på åtta minuters spel i numerärt överläge behöver resultera i mer än ett mål om vi ska kunna rå på de här spelskickliga lagen. Överhuvudtaget är det just i avsluten som det finns mer att önska.