HERRJUNIOR 18

Serie:Pantamera Herrjunior 18   Tabell >>
Mycket resa för ingenting
2020-02-14 19:11
Olle Wiberg var både bra och nyfriserad i sin första match efter en tids skada. 28 räddningar fick Coach Wallin att utse honom till matchens lirare.
Inför mötet mot Bjärred låg vi före dem i tabellen och visste att vi har utvecklats sedan hemmamötet, där vi dessutom stod för en medioker insats. Detta sammantaget borde göra att detta vardagsmöte skulle kunna bli en jämnare historia än senaste och att vi kanske rent utav hade en möjlighet att skaka dem. Allt detta var dock bara teorier och förhoppningar. I realiteten mötte vi ett mycket bättre lag än oss som aldrig gav oss skuggan av en chans att göra match av tillställningen.
Vi skrev in 13 utespelare och 2 målvakter till matchen så tanken var att köra på två femmor och en tredje kedja. Dessa tankar såg dock ut att grusas då en av våra spelare ringde till Coach Wallin när vi samlades och undrade om det inte var hemmamatch vi skulle ha. Spelaren ifråga hann dock ta sig till rätt hall några minuter innan matchstart, vilket nästan var det mest imponerande under hela matchen.

Hemmalaget inledde matchen med att spräcka nollan efter bara 3.36 genom en frislagsvariant.
4.14 visade domarna ut en spelare från vardera lag för hårt spel. Med större ytor förväntade jag mig att de mycket bollskickliga spelarna i Bjärred skulle få in sitt andra mål, men ett bra defensivt arbete och ett fenomenalt målvaktsspel från Olle Wiberg fixade de två minuterna i fyra mot fyra.
Innan periodpausen skulle dock Bjärred hinna med ytterligare två mål. Skottstatistiken från första perioden, 14-3, ger en tydlig bild av hur spelet såg ut. Att vi "bara" hade ett tremålsunderläge ska såklart tillskrivas Olle W, men även vår uppoffrande inställning som inte tillät hemmalaget att ta de avslut de hade föredragit.

Andra perioden började bra då Olle Johansson klev upp i banan vid ett frislag och slog in 3-1 framspelad av Viggo Hansen. Exakt 2 minuter senare svarade Bjärred genom att göra ett nytt frislagsmål. 5-1 kom 11.14 efter en situation där Olle W först räddar ett skott, men får sedan se returen rulla in förbi honom. Vi valde då att ta timeout, vilket snabbt fick effekt. Ytterligare ett frislagsmål gav 5-2 när klockan visade 11.36. Hårdskjutande Max Hesselbom gjorde målet och Erik Wallin noterades för framspelningen.
Om det var målet som tände hemmalaget eller om det var vi som tappade orken är svårt att säga, men innan andra perioden var över så hade Bjärred slagit in tre nya mål och kunde gå till pausvila med ställningen 8-2.

Trots att matchen i praktiken var över innan tredje perioden började blev slutakten en uppryckning från vår sida. Sådant tycker jag är viktigt att kunna ta med sig in i kommande drabbningar.
9-2 satte hemmalaget 5.21 genom ett piruettskott och 10-2 kom knappt två minuter senare när en välriktad passning skar igenom vårt försvar och friställde en spelare vid bortre stolpen. Innebandygodis!
13.04 drabbades vi av en utvisning och skulle alltså testas i numerärt underläge mot detta hård motstånd. Kanske lite oväntat lyckades vi hålla emot under hela boxplayet. Ännu en detalj vi ska ta med oss från den här annars så tunga torsdagskvällen. I bytet efter att vi blivit fulltaliga sköt vi dessutom in vårt tredje mål för dagen. Med sin unika spelstil och energi vann Alex Andersson en närkamp bakom motståndarnas mål och kunde få fram bollen till Gabriel Steffert. Med backhand rullade Gabbe in det inte så viktiga 10-3 målet, men ändock ett kvitto på att vi spelade matchen ut.
Då Bjärred fick in både 11-3 och 12-3 innan slutsignalen förlorade vi alltså även detta möte oss emellan med 9 mål. Lägg där till den totala skottstatistiken på 40-9 så är det inte svårt att dra slutsatsen att Bjärred är ett bättre lag än oss den här säsongen. Den snabbkalkylerande (eller för all del den vem som helst som tar sig tid att räkna) kan med de siffrorna även konstatera att Olle Wiberg stod för 28 räddningar under matchen.

Som skånsk innebandyälskare är det väldigt roligt att se hur mycket bra spelare vi har i länet. Det inger ett hopp om att kunna hålla kvar minst ett lag i superligan under en lång tid framöver. Rent egoistiskt kan jag dock inte låta bli att fundera på om det inte vore rättvist att se över reglerna kring hur många JAS-spelare ett lag får använda sig av under en match, med samma logik som det finns en begränsning på hur många överåriga spelare på dispens som ett lag får använda åt gången. Fast det är klart att om alternativet är att vi inte skulle få ihop tillräckligt mycket lag för att ha en serie så är ju det här att föredra. Vi får helt enkelt tacka för uppvisningen och se till att ta vara på det stundande sportlovet innan vi knyter ihop säsongen med de återstående 4 matcherna den här säsongen.