HERRJUNIOR 18

Samling:12:00
Röke IBK HJ18 - Höllviken IBF Gårdarike
2021-10-24 20:10

Med bara en handfull matcher spelade av serien kan en snabbanalys av tabell och resultat redan ge en fingervisning om vilka skiktningar som vi kan förvänta oss av säsongen. Mycket kan så klart hända på vägen, men det ska mycket till om inte Höllviken ska tillhöra den absoluta toppen hela vägen fram till påska.

Serieledande Höllviken tog omgående kommandot när de redan efter 1.05 skapade sig yta i slottet och sköt in 0-1. En oroväckande stark inledning, men killarna spelade uppoffrande och såg till att störa gästernas offensiv. Vi skapade också flera lägen, men saknade disktinkta avslut. Målet i matchens andra minut blev periodens enda, men tempot och de många målchanserna gjorde att det var sevärda 20 minuter.

I andra perioden tryckte gästerna ifrån något samtidigt som vi inte fick till något anfallsspel att tala om. 2.42 fick de ett frislag vid mittplan. Det var nog bara skytten i fråga som såg det som en målchans, men han visste vad han gjorde och satte snyggt in 0-2. 0-3 kom nio minuter senare genom en retlig tunnel på fenomenale Malte Rönningdahl i målet.
Vi skapade några enstaka lägen, men antingen sköt vi utanför eller så blev vi stoppade innan vi hann göra något vettigt av möjligheterna. Vi hade bara tre skott på mål under perioden, vilket så klart är för lite för att ha en rimlig chans mot ett sådant lag.

Inför tredje perioden stuvade tränartrion om något i spelet, men det tar på krafterna att ha sprungit och kämpat i två perioder utan att ha fått utdelning framåt. Att dessutom göra det i högt tempo mot ett lag som både har fler, större och mer erfarna spelare är ingen lätt uppgift.
7.10 kom vad som skulle visa sig bli matchens enda utvisning. Höllviken visades ut för hårt spel, men dessvärre kunde vi inte utnyttja situationen så som vi hade önskat och tänkt. Istället drog Höllviken ifrån till 0-4 genom ett mönsteranfall när klockan visade 12.52 och utökade ytterligare drygt 20 sekunder senare.
Vi var nog flera på läktaren som förväntade oss att det skulle kunna rinna iväg ytterligare, men Rökecoacherna tog timeout i vilken de måste ha sagt några väl valda klokheter. Killarna tog nämligen tag i situationen och spela med kyla och självförtroende igen. 17.29 spräckte Axel Nilsson nollan då han och Viggo Hansen samspelade sig fram till 1-5. Två minuter senare höll Axel sig framme på Viggos retur och fastställde slutresultatet.

Höllviken var det klart bättre laget idag och vann välförtjänt. Det är självklart inte kul att förlora, men jag hoppas inte att killarna är allt för nedslagna av det här. De bör istället se att de genom lojalt försvarsspel höll siffrorna nere och att de känner sig stolta över att de fortsatte att kämpa till slutsignalen. Här gjorde alla spelare bra insatser, men jag skulle dock vilja lyfta Erik Wallin för sin stabilitet och Viggo Edfors för sin kämparglöd lite extra. Bäst idag var annars Malte i målet som räddade 28 skott på mål.

Nu tar vi lite välbehövlig vila från matchandet över höstlovet.