HERRJUNIOR 18

Samling:12:30
Röke IBK - FBC Engelholm
2022-03-08 09:13
Matchens lirare Axel Nilsson var på så bra spelhumör att Malte bestämde sig för att ta med honom hem.

Röke IBK HJ18 har under säsongen såväl infriat som överträffat iallafall mina förväntningar. Ibland har halvdana insatser ändå nått en sådan nivå att det räckt till poäng och andra gånger har inställning och hårt jobb lett till att vi skakat riktigt bra motstånd. Men ingen säsong är komplett utan en plump i protokollet. Den kom hemma mot Engelholm. Engelholm är alls inget dåligt lag, men i mina ögon så ska vi kunna vinna om alla vinröda gör jobbet över hela matchen. Denna gång glimrade vi bara stundom till och sällan eller aldrig hade vi sex man på banan som alla gjorde ett bra byte.

Matchen inleddes helt OK från vår sida även om det var tydligt att spelarna hade lite svårt att hitta rätt i de nykomponerade konstellationerna. Vi kom till lite anfall och kunde även ta ledningen 9.19. Upprinnelsen var att Axel Nilsson stoppade ett kontringsförsök och skickade vidare bollen till Isac Gustafsson. Isac bollade vidare till Hugo Forsback som på halvvolley styrde in 1-0. Knappa fem minuter senare lyckades Engelholm med en kontring som vi inte riktigt verkade ta på allvar. Spelaren tråklade sig retfullt enkelt förbi och rullade in kvitteringen. Redan i efterföljande byte lyckades gästerna dessutom ta ledningen genom ett skott från halva plan som kanske inte borde ha gått in, men som på sätt och vis symboliserade att detta inte var vår match.

Första halvan av andra perioden var vår klart bästa del av matchen. Vi skapade många lägen samtidigt som vi avvärjde Engelholms kontringsförsök. 5.57 fick vi ett frislag i anfallszon. Våra frislagsmål har varit lätträknade den här säsongen, så det var roligt att se när vi faktiskt lyckades. Gästernas målvakt räddade Isacs skott, men på returen fanns på Axel och Wiggo Nilsson redo. Denna gång var det Axel som nådde bollen och satte kvitteringen. Att vi nu hade fått upp ångan något avspeglades även på gästernas humör. 8.21 rann frustrationen över på en av spelarna då han slängde iväg en klubba från oss. Tilltaget resulterade i 2+10 och en chans för oss att återta ledningen. Dessvärre spenderade vi mesta av tiden i powerplay till att rulla back-back, lägga bollen till rätta och skjuta i täck. Engelholm höll en liten disciplinerad box som vi inte kom igenom och när de fick spela med fem man på banan igen påbörjades scenförändringen. Vi fick visserligen en ny chans i powerplay, men inte nog med att vi inte gjorde mål - vi släppte till och med in ett. Det var nästan som att det gick att se från läktaren hur vi gick och lämnade över självförtroendet vi haft i inledningen av perioden till gästerna, sa "varsågod" och fortsatte matchen utan att genuint gå för det. Innan periodpausen utökade Engelholm sin ledning till 2-4 när vi inte orkade stå emot i slottet.

Vi fick inleda tredje perioden i boxplay, vilket vi skötte bra. Framförallt stod Malte Rönningdahl för en drömräddning när han näst intill vände ut och in på sig själv för att hinna ner till bortre stolproten. Med knappa fem minuter spelade väggspelade sig Erik Wallin och Hugo, som båda två stod för flera bra ingripande i matchen, fram genom försvaret. Erik visade ingen pardon utan smällde in reduceringen så att en motståndarklubba gick av.
Detta var faktiskt andra klubban som rök under matchen eftersom Viggo Edfors klubba gav upp i samband med 1-1 målet. Ett sant vårtecken att klubborna börjar knäckas efter en säsong med hugg och slag.
Vi hade nu fått kontakt igen, men säg den lycka som varar till slutsignalen. Minuten senare kom ett nytt långskott som letade sig fram till 3-5. Tio minuter senare kom 3-6 till följd av obefintligt försvarsspel. Fyllda av spelglädje gjorde Engelholm sitt sjunde mål strax därefter genom ett vackert klapp-klapp spel.
Vi lyckades snygga till siffrorna i slutminuterna när Isac Gustafsson, framspelad av Erik Wallin, smällde in ett kryssaskott med drygt en och en halv minut kvar. Isacs tredje poäng för dagen.

En till synes onödig förlust där vi aldrig riktigt gav oss själva chansen. Från läktaren kunde jag tillåta mig själv att sammanställa ett helt kompendium på saker jag hade gjort annorlunda om jag stått i tränarbåset. Samtidigt inser jag såklart att när ett lag har en sådan här dag så spelar det ingen roll om man ställer upp med fyrbackslinje eller tar ut målvakten. Om vi inte har farten, självförtroendet, engagemanet, jävlarannammat så blir resultatet ändå det samma.
Engelholm var det bättre laget idag och för oss är det bara till att ta nya tag på onsdag mot Frosta.